Saro Cloud a.19/5
Z vlnité lepenky vytváříme propracované létající modely historických letadel.
Jsou to jednoduché skládačky, které po hození plachtí vzduchem přibližně 10 m.
Výrobek je 100% recyklovatelný a z 90% kompostovatelný.
Ke složení modelů není potřeba nůžek ani lepidla.
Stačí stůl s rovnou hranou.
Kategorie: | Aerolinky |
---|---|
Záruka: | 2 roky |
Rok výroby: 1933
Dolet: 612 km
Max. rychlost: 190 km/h
Rozpětí: 19,51 m
Tento letoun poprvé vzlétl 15. července 1933 v cowes v Anglii. Byl vyslán na prodejní turné po Evropě a prodán československým státním aeroliniím, u nichž létal od května 1935 s imatrikulací ok-bak.
Původní motory byly nahrazeny československými devítiválci walter pollux ii-r o výkonu po 265 kw.
Letoun byl od roku 1935 nasazen na první mezinárodní lince ČSA do Jugoslávie.
Linka fungující pouze v letních měsících vedla z Prahy do Záhřebu a později do Sušaku (dnešní Rijeky). Letiště ale bylo vzdálené od města 12 kilometrů, takže pasažéři museli pokračovat v cestě nepohodlným autobusem.
Bylo proto rozhodnuto o zakoupení obojživelného letadla, které by přistávalo na moři přímo v Sušaku.
Saro cloud na lince létal v úseku ze Záhřebu do Sušaku. Od sezóny 1936 byla trasa prodloužena až do Splitu.
V 50. letech byl trup hydroplánu prodán soukromému majiteli a přestavěn na motorový hausbót.
Od roku 1995 je trup vystaven v leteckém muzeu Kbely.